Kdo je digitalni državljan?
V prihodnjem tednu se bo s konferenco v ljubljanskem hotelu Four Points končalo evropsko leto izobraževanja za digitalno državljanstvo. Na konferenci bo predstavljen načrt za prihodnost izobraževanja za digitalno državljanstvo. Dogodek je namenjen tudi izmenjevanju izkušenj članic Sveta Evrope pri uvajanju digitalnega državljanstva v svoje izobraževalne sisteme. V sklopu evropskega leta je namreč po vseh članicah Sveta Evrope potekalo veliko projektov, povezanih s temo izobraževanja za digitalno državljanstvo.
Na Slovenskem v sklopu izobraževanja za digitalno državljanstvo od septembra 2024 poteka projekt Krepitev digitalnega državljanstva v slovenskih vzgojno-izobraževalnih zavodih, poznan tudi pod kratico DIGI.DR. Projekt je po besedah izvajalcev namenjen krepitvi dobrih praks uporabe vsebin in pristopov digitalnega državljanstva in medijske vzgoje v vzgojno-izobraževalnih zavodih v Sloveniji.
Da bi pred konferenco, o kateri bomo tudi poročale, tako me kot naše poslušalke poglobile znanje o digitalnem državljanstvu in projektih, ki so bili izvedeni v zadnjem letu, smo opravile tri ločene pogovore s predstavnicami organizacij, ki so sodelovale na projektu DIGI.DR. Pogovarjale smo se z Majo Vreča z zavoda ARNES, doktorico Sonjo Merljak Zdovc, odgovorno urednico spletnega časopisa za otroke Časoris, in vodjo projekta DIGI.DR, doktorjem Janezom Krekom, sicer profesorjem na ljubljanski pedagoški fakulteti.
Ker so se intervjuji poglobili in podaljšali, bomo oddajo etrirale v dveh delih. Danes se bomo posvetile pomenu projekta o izobraževanju za digitalno državljanstvo in zaključni konferenci evropskega leta izobraževanja za digitalno državljanstvo. Ob tem bomo prisluhnile tudi mnenjem sogovornic o projektih, ki so bili na to temo izvedeni v drugih članicah Sveta Evrope in širše. V drugem delu oddaje, ki mu boste lahko prisluhnile v naslednjem tednu, pa bomo poudarile uvajanje izobraževanja za digitalno državljanstvo v slovenskih vrtcih in šolah, čemur je posvečen projekt DIGI.DR.
Da pa ne bomo predolgo napovedovale vsebine, najprej razčistimo, zakaj so projekti na področju digitalnega državljanstva sploh potrebni. Odgovarja vodja projekta DIGI.DR Janez Krek.
Svoje mnenje o vzgoji digitalnega državljanstva je podala tudi predstavnica zavoda ARNES Maja Vreča.
Zakaj so se pridružili projektu, povzame še odgovorna urednica otroškega spletnega časopisa Časoris Sonja Merljak Zdovc.
Na tej točki se človek seveda vpraša, kaj sploh je digitalno državljanstvo. Ne glede na to, da se pojem na prvi pogled zdi povsem enak digitalizaciji, na področju katere je bilo v zadnjih letih izvedenih ogromno projektov, pa pojma kljub sorodnosti pomensko nista enaka. Razlike med njima pojasni Krek.
Mnenje o glavni razliki med digitalizacijo in digitalnim državljastvom sta izrazili tudi Vreča in Merljak Zdovc.
Kot smo povedale že v uvodu oddaje, se bomo konkretnim projektom in ciljem glede uvajanja digitalnega državljanstva v vrtce in šole posvetile v drugi oddaji tekom naslednjega tedna.
V nadaljevanju se zaenkrat posvečamo ciljem dvodnevnega dogodka ob koncu evropskega leta izobraževanja za digitalno državljanstvo, ki se bo pričel ta torek. Zaključna konferenca je naslovljena Pot naprej. Zanimalo nas je, kako naslov razumejo naše sogovornice. Odgovarja Krek.
Svoje mnenje o pomenu naslova in lastna pričakovanja glede konference je podala tudi Merljak Zdovc.
Več o vsebini ciljev konference je delila Vreča.
Kot smo slišale v izjavi, se Krek ni želel dotakniti konkretnih ciljev konfrerence. O lastnih pričakovanjih glede vsebine konference pa sta bili precej bolj zgovorni naši sogovornici. Svoje mnenje o tem, kaj bi morale biti glavne smernice v načrtu za prihodnost izobraževanja za digitalno državljanstvo, ki bo predstavljen na konferenci, je podala Vreča.
Na zavodu ARNES so se ukvarjali tudi z varnostjo uporabnikov na spletu. Zanimalo nas je, kaj je s tem mišljeno in v kolikšni meri bo ta vidik pokrit na konferenci. Odgovarja Vreča.
Na Časorisu pa so se v okviru projekta DIGI.DR ukvarjali predvsem z medijsko pismenostjo otrok. Odgovorno urednico Merljak Zdovc smo zato vprašale, kaj so po njenem mnenju najpomembnejši prispevki na konferenci, ki se tičejo omenjenega področja.
Kot smo že slišale v izjavah, je namen konference Pot naprej ob zaključku evropskega leta izobraževanja za digitalno državljanstvo tudi povezovanje raziskovalk iz držav Sveta Evrope, ki so na tem področju sodelovale pri raznih projektih. Zanimalo nas je tudi mnenje sogovornic o projektih, ki so se odvili v ostalih članicah Sveta Evrope. Najprej prisluhnimo odgovoru Vreča.
V nadaljevanju je razširila, kje je po njenem mnenju možnost za izboljšave estonskega pristopa.
Preostali sogovornici pa sta se pri komentiranju projektov v drugih državah usmerili nekoliko širše od Sveta Evrope. Več o težavah, ki so jih predvsem na področju digitalizacije šolstva zaznali v drugih državah, pove Krek.
Kot se za radio spodobi, pa se bomo na koncu vsebinskega dela oddaje posvetile še tujim projektom na temo medijske pismenosti. Več o tem, kaj je bilo izvedeno na tem področju v tujini in bo predstavljeno tudi na zaključni konferenci evropskega leta izobraževanja za digitalno državljanstvo, pove Merljak Zdovc.
Predstavila je še projekte, ki so bili izvedeni na področju medijske pismenosti.
Na koncu intervjujev pa smo naše sogovornice vprašale še par osebnejših vprašanj. V drugem delu oddaje bomo tako lahko prisluhnile mnenju sogovornic o tem, kdaj otrokom z nakupom lastnih telefonov prepustiti svobodno uporabo, danes pa bomo prisluhnile, kakšen odnos imajo naše sogovornice do tehnologije. Najprej prisluhnimo odgovoru Janeza Kreka.
Bolj optimističen pogled na tehnologijo ima Merljak Zdovc.
Podobno, bolj pesimistično linijo glede tehnologije, kot jo je prej zavzel Krek, pa je delila Vreča.
S kritično noto smo prišle do konca prvega dela oddaje o digitalnem državljanstvu. V drugem delu bomo govorile o uvajanju izobraževanja za digitalno državljanstvo v slovenske vrtce in šole v okviru projekta DIGI.DR, prisluhnite nam tekom naslednjega tedna.
Medijska vsebina je nastala v okviru projekta Krepitev digitalnega državljanstva v slovenskih vzgojno-izobraževalnih zavodih – DIGI.DR. Projekt sofinancirata Republika Slovenija, Ministrstvo za vzgojo in izobraževanje ter Evropska unija – NextGenerationEU.
Dodaj komentar
Komentiraj